Subvencions.

 

Ajuts ENISA per startups i pimes

oct. 27, 2025

Préstecs participatius dirigits a finançar startups i pimes viables i innovadores, tant en fase de creació com de creixement, que vulguin impulsar el projecte empresarial.

REQUISITS

  • Ser pime, d’acord amb la definició de la Unió Europea.
  • Tenir personalitat jurídica pròpia, independent de la de socis o partícips.
  • Realitzar l’activitat principal i tenir domicili social a Espanya, i aquelles altres domiciliades a la Unió Europea, amb interès a Espanya, entenent com a tal tenir una filial o centre de producció, investigació, de servei o desenvolupament amb domicili social a Espanya amb un nombre significatiu d’empleats, la tinença de la tecnologia o el desenvolupament.
  • Comptar amb un model de negoci innovador, amb clars avantatges competitius.
  • Disposar duna estructura financera equilibrada i provar professionalitat en la gestió.
  • Mostrar viabilitat tècnica i econòmica del projecte empresarial.
  • Presentar els comptes del darrer exercici tancat, que hauran d’estar dipositats al Registre Mercantil o en un altre registre públic que sigui procedent.
  • En cas que l’empresa rebi un préstec d’Enisa, per un import superior a 300.000 euros, haurà de presentar, auditats externament, els estats financers del darrer exercici tancat.
  • Les empreses beneficiàries executaran les seves actuacions d’acord amb el principi de no causar un perjudici significatiu a objectius mediambientals, tal com apareix recollit a l’article 17 del Reglament (UE) 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell de 18 de juny de 2020, relatiu a l’establiment d’un marc per facilitar les inversions sostenibles i pel qual es modifica el Reglament8 (UE9).
  • Queden excloses les empreses l’activitat de les quals correspongui als sectors immobiliari i financer i les excloses conforme al compliment del principi DNSH per les sigles en anglès “ Do No Significant Harm ” o no causar un perjudici significatiu a objectius mediambientals.

CONDICIONS

  • Import mínim del préstec: 25.000 €.
  • Import màxim del préstec: 1.500.000 €.
  •  Cofinançament de les necessitats financeres associades al projecte empresarial. 
  • Els fons propis han de ser, com a mínim, equivalents a la quantia del préstec. 
  • Per determinar l’import es valorarà, entre altres factors, la quantia de fons propis i l’estructura financera de la teva empresa. 
  • El tipus d’interès s’aplicarà en dos trams:
         – Primer tram: euríbor + 4% o euríbor + 6%, segons la qualificació (ràting) de l’operació.
         – Segon tram: apliquem un interès variable en funció de la rendibilitat financera de la teva empresa, amb un límit màxim establert entre el 4,5% i el 6,5%, dacord amb la qualificació (ràting) de loperació. 
  • Comissió dobertura: 0,5 %. 
  • Venciment: màxim, 7 anys.
  • Manca de principal: màxim, 5 anys. 
  • Comissió per amortització anticipada: equivalent a l’import que el préstec hagi meritat en concepte de segon tram d’interès si s’ha amortitzat en els terminis acordats i el segon tram d’interès s’ha liquidat al tipus màxim, deduint els interessos del segon tram meritats fins a la data d’amortització anticipada. 
  • Comissió de venciment anticipat per canvi a l’accionariat: En el cas de canvi a la majoria de control de l’empresa prestatària i/o de transmissió global per qualsevol títol dels actius de l’empresa prestatària, s’estableix l’opció a favor d’ENISA de declarar el venciment anticipat del préstec. En cas d’exercir aquesta opció, s’establirà una penalització per venciment anticipat, equivalent a l’import que el préstec hagi meritat en concepte de segon tram d’interessos -si el préstec s’ha amortitzat en els terminis acordats i el segon tram d’interès s’ha liquidat al tipus màxim-, deduint els interessos de segon tram meritats fins a la data de venciment anticipat. 
  • L’amortització d’interessos i de principal és trimestral. 
  • No s’exigeixen garanties.

OBLIGACIONS

L’empresa beneficiària d’aquestes línies de finançament, com a receptora dels ajuts del Pla de Recuperació, Transformació dels ajuts —finançat per la Unió Europea, a través dels fons Next Generation EU— es compromet a reconèixer i garantir la visibilitat d’aquest finançament durant tota la vida del préstec, havent d’utilitzar en tots els documents, comunicacions, pàgines web i documents anàlegs. Resiliència i de la Unió Europea (Next Generation) . Així mateix, es compromet a esmentar expressament, durant tota la vida del préstec, a la informació corporativa de la companyia (web, fulletons, presentacions institucionals, notes de premsa, etc.) que compta amb finançament d’Enisa (Ministeri d’Indústria i Turisme)  incorporant el segell #clienteEnisa. A la data de la signatura de la pòlissa de finançament i prèviament a aquesta, haurà de presentar pantalla de la incorporació dels logos anteriorment indicats a zona principal i visible de la seva pàgina web. 

TERMINI

El procés de sol·licituds està obert tot l’any. 

La formalització dels préstecs haurà de completar-se abans del 31 d’agost de 2026.

Ajuts Torres Quevedo (2025)

La convocatòria Torres Quevedo vol fomentar la contractació de doctors en empreses, centres tecnològics, associacions...

ICEX Next 2025

Subvencions per impulsar el creixement internacional de pimes espanyoles que comptin amb un projecte competitiu a...

Programa Kit Espais de Dades

Ajuts per a la transformació digital dels sectors productius estratègics mitjançant el foment de l'adaptació i...